Monday, June 13, 2011

GURNEY

GURNEY

1.Since rumah ku terletak di area GURNEY. Tetapi siapakah GURNEY ini? Kenapakah nama GURNEY ini digunakan di Malaysia?

2. Nama GURNEY berada dalam banyak tempat di Malaysia ini, GURNEY drive di Penang, Sekolah Henry GURNEY di Melaka, Jalan GURNEY di Kuala Lumpur

3. SIR HENRY GURNEY merupakan Pesuruhjaya Tinggi British ke Tanah Melayu pada tahun 1948

4. Dibunuh oleh Komunis (parti komunis Malaya) ketika darurat di Tanah Melayu pada tahun 1951 ketika sedang menaiki Rolls Royce di Bukit Fraser. Terdapat monumen/papan tanda di tempat kematiannya sekarang ini.

5. Sebelum berkhidmat di Tanah Melayu, Sir Henry Gurney telah berkhidmat di Palestine dari tahun 1946-1948 sebagai British Government Chief Secretary.

6. Tahun 1948 ialah tahun tertubuhnya Negara Israel. Negara yang ditubuhkan denga bantuan daripada pihak British. Sebagai wakil British di Palestine, Sir Henry Gurney telah berkhidmat dengan cemerlang sehingga tertubuhnya Negara Israel.

7. Negara Israel ditubuhkan di atas tanahPalestine dengan merampas tanah,mengusir rakyat Palestine. Tempat kiblat pertama orang islam – Masjid Al-Aqsa

8. Persoalannya sekarang, kenapa negara kita menjadikan orang ini sebagai tokoh, mengabdikan namanya di Jalan utama, tempat peranginan, sekolah. Sedangkan orang ini lah antara yang bertanggunjawab dalam penubuhan Negara Palestin? Adakah kita menghargai jasanya ketika di Palestine?

9.Apakah perancangan beliau jika tidak mati ditembak komunis, adakah kita akan senasib dengan Palestine? Dengan itu, perlukah kita berterima kasih kepada Parti Komunis Malaya (PKM)?

Ntahapakebende nye ntah….
Sir Henry Gurney



1 comment: